”Januari – suck.. dags att börja om.. igen..”

Känner du igen dig? Då kanske det är på tiden att göra något annat och få ett bestående resultat!

 Genom att få skräddarsydd hjälp är chansen att få ett bestående resultat gigantiskt mycket större än om man provar ännu en diet och köper ännu ett dyrt gymkort och landar besviket i soffan i februari för att ta nya tag efter semestern i augusti igen ;)


3 av de största felen de flesta gör när de ska börja sina ”nya liv”:


1.      "Spik i foten"   Fokuserar på symtomet – inte på orsaken
Problem: Jag har ont i foten (=jag blir så sötsugen på kvällarna)
Symtombaserad lösning: Gå inte på den foten, skaffa kryckor, rullstol, inlägg i skorna alternativt ta en alvedon (= Ät inte något alls efter 18, tugga tuggummi eller ta en morot!)
Orsaksbaserad lösning: VARFÖR har du ont i foten? - Jasså! Det är en SPIK I FOTEN!! Drar vi ut den så kan du gå normalt igen
(= VARFÖR är du så sötsugen på kvällen? Det finns mängder av orsaker till detta och alla som har symtomet har inte samma orsak till det. Fixar vi till själva orsaken – så behöver du inte sitta och tugga morötter och drömma om choklad, chips eller ost & kex eller till slut äta något gott i a f och känna dig som den sämsta i världen ... och börja om imorgon igen... )

2.       Allt-eller-inget

När man väl har bestämt sig för att göra en förändring vill nästan alla ha snabbt resultat. Det är inte så konstigt att de flesta bara klarar att hålla sina nya vanor en kortare tid och sedan helt går tillbaka till sina gamla mönster. Hjärnan klarar inte att hålla så många förändringar samtidigt och ofta har man gjort en massa förändringar som egentligen inte passar in i livet.
För att nå en bestående beteendeförändring måste man ta några få effektiva saker i taget och istället göra dem riktigt bra.
Här kan du få hjälp att sortera ut VAD du ska förändra (enligt punkt 1) och i VILKEN ORDNING det ska göras för att få bäst resultat.  Då ”lurar” vi hjärnan att göra förändringar som det sedan går att hålla och som vi inte ens upplever som jobbigt.

3.      ”Hörapparat till blinda”

När man är trött på hur det har varit och vill förändra är det lätt att ta till en diet eller en standardlösning, som kanske inte alls utgår ifrån det DU har bekymmer med.  Då blir det som att ge hörapparat till en blind – ett jättebra hjälpmedel .. om det är hörseln som är bekymret…  Att t ex följa en diet som syftar till att äta magrare mat, kanske passar bra för en person som äter extremt mycket fet mat, men för en annan person som egentligen har problem med sötsug, så kanske det bara förvärrar problemet.
Får man hjälp med att reda ut bl a dessa tre punkter och får stöttning och support så kommer resultatet och så slipper man börja om i augusti..


Sugen på att testa?

Bokningsbara tider hittar du på boka.se/dietoteket

Strony internetowe